Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK chcą zmodernizować linię kolejową w Toruniu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
20-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

To może być rok pozytywnych, kolejowych wiadomości dla Torunia. PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z władzami miasta oczekują na rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie unijne dla modernizacji stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto, odcinka linii między stacjami i mostu kolejowego przez Wisłę oraz infrastruktury drogowej. Przełomowa decyzja może zapaść już na początku lipca.

W 2019 r. PKP PLK wraz z PKP SA i Miastem Toruń podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla zadania „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II”. PKP SA zmodernizowały już budynek dworca Toruń Wschodni oraz kończą prace w budynku dworca Toruń Miasto. Natomiast PLK SA oraz Miasto Toruń, na mocy podpisanego porozumienia, w styczniu br. złożyły do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie prac budowlanych ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021 – 2027. Wartość projektu szacowana jest na blisko 686 mln zł brutto (557 mln zł netto), w tym wkład Miasta Toruń na poziomie 10,1 mln zł brutto. Ocena wniosków potrwa do 29 czerwca, natomiast do 10 lipca CUPT ogłosi listę ocenionych projektów.

Zakres prac po stronie PLK SA obejmuje modernizację stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto na linii kolejowej 353 (Poznań Wschód – Skandawa). Perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, głównie dzięki zabudowie wind prowadzących na perony z przejść podziemnych. Na stacjach pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej, nowoczesny i czytelny, informujący o odjazdach pociągów. Między stacjami wymienimy tory oraz sieć trakcyjną na łącznej długości 8,5 km, budując drugi tor pod Placem Pokoju Toruńskiego, co zlikwiduje „wąskie gardło” i poprawi przepustowość linii. Wyremontowany zostanie zabytkowy most kolejowy nad Wisłą im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. Prace obejmą przyczółki, łożyska, podpory i wieżyczki na wjeździe na most, zapewniając dobre parametry techniczne na kolejne lata eksploatacji. Obiekt również zabezpieczymy przed korozją, a wzdłuż mostu powstanie kładka pieszo-rowerowa.

Po stronie Miasta Toruń będzie przebudowa kładki nad torami, tak zwany Garbaty Mostek, łączącej ulice Chrobrego i Sobieskiego oraz przebudowa ul. Sowińskiego przy stacji Toruń Miasto wraz z budową miejsc parkingowych. Dodatkowo, w związku z przejęciem przez PLK SA budowy kładki na moście przez Wisłę, Miasto Toruń zobowiązało się do realizacji zadań poprawiających bezpieczeństwo na styku infrastruktury drogowej i linii kolejowych: budowy bezkolizyjnego skrzyżowania ul. Olsztyńskiej z linią kolejową 27 Nasielsk – Toruń Wschodni, budowy bezkolizyjnego dojścia do przystanku Toruń Katarzynka (linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni – Malbork) oraz aktualizacji dokumentacji dla budowy bezkolizyjnego skrzyżowania ul. Równinnej z linią kolejową 353.

Realizacja inwestycji będzie możliwa po zapewnieniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Zintegrowany transport

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 20 maja 2025

Bytom: Tramwaj wróci pod dworzec kolejowy

Zintegrowany transport

Bytom: Tramwaj wróci pod dworzec kolejowy

Jakub Rösler 15 maja 2025

Zobacz również:

PKP PLK zleca studium wykonalności linii Lublin – Dorohusk

Infrastruktura

Grudniowy termin otwarcia trasy Korsze – Giżycko niepewny

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Zintegrowany transport

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 20 maja 2025

Bytom: Tramwaj wróci pod dworzec kolejowy

Zintegrowany transport

Bytom: Tramwaj wróci pod dworzec kolejowy

Jakub Rösler 15 maja 2025

Zobacz również:

PKP PLK zleca studium wykonalności linii Lublin – Dorohusk

Infrastruktura

Grudniowy termin otwarcia trasy Korsze – Giżycko niepewny

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5